Kişinin yaşadığı cemiyet süresince değeri olan , kabiliyet, şekil ve öbür davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı gestaltlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin lakinçlarına şık ) değsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis için;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değsoruntirilmesi lakinçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç üs öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek lakinçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı bilcümle kültürler bağırsakin birdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değsorunebilir, lakin sürecin doğkakımı değsorunmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biröte filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen ölçün tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değsorunikliği” ve “süreç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, kişi bağırsakin ömür boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şık olabileceği kadar istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim başlamak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise resen gelişen hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir dizge olarak ele alındığında ise eğitim sisteminin üç üs ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Asıl; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziksel unsurlardır. Süreç; okul süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, test skorları kadar matlup davranış değsoruniklikleridir.